Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Maastricht is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Elektrisch rijden in de praktijk: Porsche Centrum Maastricht bij Porsche Taycan Drive Experience.

02 januari 2024

Elektrisch rijden in de praktijk: Porsche Centrum Maastricht bij Porsche Taycan Drive Experience

Niemand kan er omheen: elektrificatie speelt ook bij Porsche een steeds grotere rol. De fabriek heeft al aangekondigd dat in 2030 zo’n 80 procent van alle geproduceerde Porsches elektrisch zal zijn. De ontwikkelingen op dit vlak gaan bovendien razendsnel. Tijdens een speciale trainingsdag deden medewerkers van de Nederlandse Porsche-centra in theorie en praktijk uitvoerig ervaring op met elektrisch rijden, waarmee ze hun bestaande kennis konden verdiepen. Namens Porsche Centrum Maastricht waren Dennis Rooijakkers en Rob Luijpers hierbij aanwezig.

De trainingsdag was een initiatief van Pon Porsche Import om het elektrisch rijden bij de medewerkers van de Nederlandse Porsche-centra nog meer onder de aandacht te brengen. “Elektrificatie gaat de komende jaren bij Porsche een steeds grotere rol spelen”, zei Robert van Roekel, E-Performance Manager van Pon Porsche Import. Natuurlijk is de Taycan het vlaggenschip als eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche, maar er is ook de Cayenne E-Hybrid als plug-in-hybride in het programma. Ook de nieuwe Panamera komt als hybride beschikbaar en volgend jaar wordt de volledig elektrische Porsche Macan geïntroduceerd. De technologie gaat daarbij steeds verder. Ook op het gebied van laadmogelijkheden gaat de ontwikkeling constant door, waardoor elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt. Van Roekel: “Met al die aspecten willen we de mensen vanuit de dealerorganisatie bij deze training nog verder kennis laten maken, zeker in de praktijk, als aanvulling op de intensieve trainingen die ze al hebben gehad.”

Porsche Centrum Maastricht had met Dennis Rooijakkers en Rob Luijpers twee serviceadviseurs afgevaardigd. “Het was wel vroeg opstaan vanmorgen: Rob zat om halfzes al in de auto en ik om zes uur, maar dat zijn we wel gewend”, lachte Rooijakkers. Overigens arriveerde de Limburgse delegatie wel als eerste op de trainingslocatie in het midden van het land. “En de rit in de Taycan was natuurlijk zeer comfortabel”, vulde Luijpers aan. “We hebben een ‘Hockenheimring-Edition’ bij ons, echt een heel fijne auto.”

Tijdens een presentatie werd nader ingegaan op de nieuwe modellen, zowel de hybride-varianten als de volledig elektrisch aangedreven Porsches, die de komende jaren op stapel staan. Ook werden de ontwikkelingen in de laadmogelijkheden belicht, zowel thuis, bij publieke laadpunten onderweg en op de plaats van bestemming. Hierbij kwam ook de Porsche Charging Lounge aan de orde, die recent in de buurt van Frankfurt geopend is. Binnenkort volgt een tweede Porsche Charging Lounge in Koblach in het westen van Oostenrijk, het aantal Charging Lounges zal nog verder worden uitgebreid. Voor optimaal gebruiksgemak is er de My Porsche-app, waarmee klanten bijvoorbeeld ook toegang krijgen tot deze Charging Lounges.

Vervolgens stond er een uitgebreide route op het programma, waarbij verschillende aspecten van het elektrisch rijden aan de orde kwamen. Zo was er een “recuperatie-challenge”, waarbij de uitdaging was om op het vooraf bepaalde traject zo min mogelijk laadstatus te verliezen of de reikwijdte door gunstig rijgedrag zelfs nog wat te vergroten.  “We hebben ons natuurlijk wel aan de verkeersregels gehouden, niet moedwillig langzaam gaan rijden om stroom te sparen, maar wel meer vooruitkijkend rijden, kijken waar je kunt besparen of kunt winnen”, zei Rob Luijpers.

Het strategisch plannen van te rijden routes kwam aan de orde bij het gebruik van de Porsche Charging Planner en de Porsche Intelligent Range Manager, waarmee een zo efficiënt mogelijke reis- en laadstrategie kan worden bepaald, rekening houdend met persoonlijke voorkeuren. Er moest een route worden ingevoerd naar het Porsche Museum in Zuffenhausen, waarbij er werd gekeken naar welke mogelijkheden er daarbij waren, en het bleek dat er door bepaalde keuzes zelfs een laadstop kon worden uitgespaard. Ook de Porsche Charging Service en verschillende laadmogelijkheden werden onderweg uitgeprobeerd, waarbij opnieuw de My Porsche-app goede diensten bewees.

Na afloop reageerden de deelnemers enthousiast, de beide afgevaardigden van Porsche Centrum Maastricht vormden daarop geen uitzondering. “Heel leerzaam”, vond Dennis Rooijakkers de dag. “Ik heb echt meer begrip gekregen voor de auto en weet nu ook beter wat klanten bedoelen als ze me bellen, het praktische gebruik van de auto en wat er allemaal mee kan, bijvoorbeeld ook met de verschillende laadmogelijkheden en het gebruik van de My Porsche-app. Ook de omgeving in Midden-Nederland waarin we reden vond ik heel mooi, al mis ik wel de heuvels van bij ons in Limburg!” Rob Luijpers stemde in: “We hebben prettig gereden, waarbij opnieuw de kwaliteiten van de Taycan als fijne reisauto in de praktijk bewezen werden. Ook het contact met collega’s tijdens de dag was erg plezierig, ik vond het al met al erg geslaagd!”